Hydrauliczne regulatory prędkości ruchu
Hydrauliczne regulatory prędkości - Seria 25


Regulator prędkości – zasada działania
Regulator prędkości to w istocie zamknięty układ hydrauliczny pozbawiony własnego źródła napędu.
Składa się z:
-
cylindra wypełnionego olejem,
-
tłoczyska z tłokiem,
-
zaworu regulacyjnego,
-
zbiornika kompensacyjnego.
Kiedy tłoczysko regulatora otrzymuje nacisk od poruszającej się masy, tłok przesuwa się, zamyka zawór zwrotny i wymusza przepływ oleju w kierunku zaworu regulacyjnego.
Olej napotyka na regulowany opór, którego wartość można dostosować zewnętrznie.
Następnie olej przepływa przez zawór regulacyjny do drugiej komory, oddzielonej przez tłok.
Podczas ruchu powrotnego, kontrolowanego przez sprężynę:
-
zawór zwrotny otwiera się,
-
olej przepływa swobodnie do komory pierwotnej,
-
co umożliwia szybki powrót tłoczyska bez opóźnienia.
Podsumowanie działania
-
Faza robocza (ruch tłoczyska pod obciążeniem): ograniczona prędkość dzięki oporowi przepływu oleju.
-
Faza powrotu: szybki, niemal nieograniczony przepływ oleju przez otwarty zawór zwrotny.
Hydrauliczne regulatory prędkości - Seria 35

Regulatory prędkości hydraulicznej z konstrukcją na prętach ściągających oraz zbiornikiem kompensacyjnym w układzie liniowym lub równoległym
Regulator prędkości to zasadniczo zamknięty układ hydrauliczny bez własnego źródła napędu.
Składa się z:
-
cylindra wypełnionego olejem,
-
tłoczyska z tłokiem,
-
zaworu sterującego,
-
zbiornika kompensacyjnego.
Kiedy tłoczysko regulatora zostaje połączone z zewnętrznym ruchomym elementem, następuje przesunięcie tłoka, które zamyka zawór zwrotny wewnątrz układu.
W wyniku tego olej jest przepychany przez przewód transferowy w kierunku zaworu sterującego, gdzie napotyka na opór przepływu, regulowany zewnętrznie za pomocą pokrętła, co pozwala na ustawienie prędkości ruchu.
Olej przepływa następnie przez zawór sterujący do drugiej komory cylindra, oddzielonej tłokiem.
Podczas ruchu powrotnego zawór zwrotny otwiera się, umożliwiając swobodny przepływ oleju i tym samym szybki powrót tłoczyska.
Hydrauliczne regulatory prędkości - Seria 40

Regulator prędkości to w istocie zamknięty układ hydrauliczny bez własnego źródła zasilania.
Składa się z:
-
cylindra wypełnionego olejem,
-
tłoczyska z tłokiem,
-
zaworu sterującego,
-
zbiornika kompensacyjnego.
Gdy tłoczysko regulatora łączy się z zewnętrznym elementem ruchomym, następuje przesunięcie tłoka, które zamyka wewnętrzny zawór zwrotny, zmuszając olej do przepływu przez przewód transferowy w kierunku zaworu sterującego.
Tam olej napotyka na regulowany opór, którego wartość można dostosować zewnętrznie, aby określić prędkość ruchu.
Następnie olej przepływa przez zawór sterujący do drugiej komory cylindra, oddzielonej przez tłok.
Podczas ruchu powrotnego:
-
zawór zwrotny otwiera się,
-
olej przepływa swobodnie,
-
co umożliwia szybki powrót tłoczyska bez oporu.
Funkcja zbiornika kompensacyjnego
Zbiornik kompensacyjny, zamontowany w układzie liniowym lub równoległym, kompensuje:
-
ruch tłoczyska,
-
minimalne przecieki (blow-by).
Poziom oleju można sprawdzać za pomocą wskaźnika poziomu (dip-stick) w zbiorniku.
Rozbudowa funkcjonalności regulatora
Regulatory prędkości mogą być wyposażone w dodatkowe zawory sterujące:
-
Zawory przyspieszania (SKIP) – pozwalają na natychmiastowe zwiększenie prędkości ruchu.
-
Zawory zatrzymania (STOP) – umożliwiają zatrzymanie ruchu w dowolnym momencie.
-
Kombinacje zaworów przyspieszania i zatrzymania (SKIP + STOP) – łączą obie funkcje w jednym układzie.
Te zawory są:
-
standardowo otwarte,
-
sterowane pneumatycznie (za pomocą powietrza).
Dzięki takiej modyfikacji, regulator prędkości może:
-
zatrzymać ruch,
-
przyspieszyć ruch — zgodnie z ustawieniami regulowanymi ręcznie za pomocą zewnętrznego pokrętła.
Zawory sterujące
